Her på disse sider kan du læse om andre medllemers oplevelser eller skrive dine egne via E-mail

 

Lejernes LO har modtaget denne hilsen fra et medlem.

 

 

Mit livs bedste investering
Vi boede i en udlejligningsejendom i Vejle med tre lejligheder samt et kælderrum, der blev beboet af en ung mand.
Udlejeren var rar, men lidt langsom i optrækket, når noget skulle fikses. Han endte dog altid med at komme og løse problemerne - vi skulle bare ringe et par gange.
 
En dag fik vi at vide, at huset var blevet solgt. Vi vidste ikke, hvem køberen var, men vi blev hurtigt enige om alle sammen at melde os ind i Lejernes LO. "Bare for en sikkerheds skyld", sagde vi til hinanden og meldte os ind i samlet flok.
Kort efter modtog vi alle et varsel om en huslejestigning. Vi tog sagen op med Lejernes LO, som formulerede ét brev til udlejer: En indsigelse på ganske få velformulerede linjer. Vi hørte aldrig mere til huslejestigningen. Ikke så meget som et pip.
 
Det beløb, udlejere havde tænkt sig at hæve den månedlige leje med, var større end et helt års medlemsskab af LLO. Med andre ord: Hver eneste måned har min "investering" tjent sig ind. Jeg har aldrig gjort en bedre investering.

Den pågældende udlejer opgav hurtigt ævred, da han mødte kvallificeret modspil. Han endte med at sælge ejendommen videre efter ganske kort tid.
 
God mavefornemmelse
Ud over den økonomiske gevinst i den nævnte sag, har mit mangeårige medlemsskab lige siden gjort mig i stand til at stå fast på mit krav om rimelig behandling. Nogle gange har LLO tilbudt at håndtere mine sager for mig. Andre gange har de hjulpet mig med viden og tips til, hvordan jeg selv kunne gribe problemet an: Hjælp til selvhjælp.
Det har gjort en enorm forskel for mig og min familie. Dels har vi undgået at blive snydt. Dels har vi glædet os over følelsen af at stå fast. Og endelig er jeg simpelthen blevet klogere af at lære lidt om lejeret og -rimelighed.
 
Endelig skal jeg sende en hilsen til de rare rådgivere, der møder medlemmerne i åbningstiden:
Det sker, at der i den lange, lange kø opstår snak om, at "nu må de altså godt lige sætte tempoet lidt op". Men så tager jeg gerne en hurtig snak med den utålmodige om, at "det tager lang tid, fordi folk har krav på et ordentlig svar på komplicerede problemer. Du vil vel gerne selv have et grundigt svar". Og så kan alle jo godt leve med at vente i en halv, en hel eller halvanden time.
 
Slut på denne hilsen fra en mand, der glæder sig over, at han i sin tid tænkte sig om. Jeg håber, at alle aktive i LLO er klar over, hvilken forskel de gør. Og at alle andre lejere melder sig ind. Bare for en sikkerheds skyld.